Produktfotografering av kläder för webbutiker
När vi började uppdatera bilderna i vår lilla webbutik med kläder märkte jag ganska snabbt att våra egna fotografier inte alltid visar plaggen på ett tydligt sätt. Vi har mest använt enkla bakgrunder och tagit bilderna själva, men resultatet känns ibland ojämnt mellan olika produkter. Under tiden jag letade efter information om hur kläder fotograferas för e-handel hittade jag sidan www.studio1.se/vara-tjanster/produktfotografering-klader/. Där beskrivs fotografering av kläder som en del av deras tjänster inom produktfotografering. Jag såg att fokus ligger på bilder som används i webbutiker och digitala kanaler. Det fick mig att fundera på hur mycket planering som faktiskt krävs för att få ett enhetligt bildmaterial. Jag blev också nyfiken på hur olika typer av klädfotografering organiseras i praktiken. Är det någon här som har arbetat mer systematiskt med bilder på kläder för en katalog eller e-handel?

Vi hade liknande funderingar när vi började arbeta mer aktivt med vår egen produktkatalog för kläder. När jag läste igenom sidan du nämner märkte jag att klädfotografering presenteras som en del av deras arbete med produktfotografering. Texten beskriver hur bilderna är tänkta att användas i e-handel och digitala sammanhang. Jag lade också märke till att olika sätt att fotografera kläder nämns, vilket gör att bilderna kan anpassas efter produkten. Det verkar vara viktigt att bilderna är tydliga och konsekventa när de används i en webbutik. När man ser hur sådana tjänster beskrivs blir det lättare att förstå hur arbetsflödet kan organiseras. För oss gav det en bättre bild av varför många webbutiker har så jämna och liknande produktbilder. Det handlar ofta om att planera fotograferingen mer strukturerat.