Lektips för lugna eftermiddagar
Behöver råd om leksaker till min fyraåring som gärna bjuder oss på “låtsaskaffe” vid köksbordet. Vi försöker hålla oss till saker som uppmuntrar fantasi och samspel, men som också tål att åka med till morföräldrarna. Funderar på något inom rolllek som inte bara blir liggande. Vad har funkat för er i längden: klossar, kökslek, eller en liten teservis? Helst något hållbart, lätt att plocka undan och inte gjort av tunn plast.
14 Views

Någon gång runt fyra års ålder blir bjudlekarna helt magiska, och en enkel servis öppnar för allt från café till picknick. Jag har haft bra erfarenhet av set som kommer i egen liten väska, så allt hålls samlat mellan lekar och resor. Mitt tips är att kika på en teservis för barn eftersom den har 14 delar och är anpassad för små händer utan krångliga detaljer. Det gör det lätt att duka, servera och städa på egen hand. Att delarna är tydligt avgränsade hjälper också till att träna räkning och turordning i leken. För oss blev det en leksak som både stimulerar fantasi och skapar lugna stunder tillsammans.