Finmekanisk verkstad för CNC detaljer
Hej allihopa. Jag vill gärna höra hur ni andra ser på finmekanisk bearbetning. Vi arbetar med metalldelar som måste uppfylla höga krav på precision och repeterbarhet. Det rör sig ofta om detaljer som tillverkas enligt kundspecifika ritningar. I nuläget har vi inte tillräcklig kapacitet för CNC-fräsning och svarvning internt. Därför undersöker vi externa alternativ för finmekanisk bearbetning. Samtidigt vill vi få en tydlig bild av hur processen brukar vara uppbyggd. Vad har ni själva lagt störst vikt vid i liknande situationer?
9 Views

Hej där. När vi ställdes inför samma typ av behov började vi leta efter verkstäder som tydligt beskriver sitt arbetssätt. För oss var det viktigt att förstå hur CNC-bearbetning och fleroperationsbearbetning kombineras. När jag tog del av information hos finmekanisk verkstad Göteborg - arentorpslego.se blev det tydligt hur deras mekaniska verkstad är organiserad. Där beskrivs hur fräsning, svarvning och annan bearbetning sker utifrån kundens ritningar. Det framgår också hur flera moment kan samlas i ett och samma produktionsflöde. Sådan överblick gör det enklare att förstå helheten. För oss var det ett värdefullt underlag inför beslut. Jag uppskattar när informationen är sammanhängande.